juli 2015

Dakmar Scholten“ Helmstok Canard ” Olieverf op doek 100 cm x 80

Ontzettend trots zijn we op de tentoonstelling die deze zomer gehouden wordt in het Jheronimus Bosch Art Center in Den Bosch. Vanaf 5 juli tot 28 augustus worden daar werken geëxposeerd van leerlingen van Academie-Renshof. De schilderijen hebben uiteraard alle betrekking op het werk van Jeroen Bosch. Zo ook het schilderij van Dakmar Scholten

Het schilderij heeft als uitgangspunt het tafereel van Jeroen Bosch met de naam Johannes de Doper in de wildernis. Alleen ziet u niet de heilige Johannes maar een zelfportret van de schilderes op de plaats van Johannes in het origineel. Zij is hier te zien als synoniem voor de mens, menselijk met haar onvolkomenheden.

Er zijn meer, weliswaar kleine maar toch betekenisvolle, details in het schilderij veranderd. Johannes wees met zijn wijsvinger naar het schaap. Een schaap staat in de schilderkunst bekend als symbool voor onschuld, erg toepasselijk voor een heilige. In dit schilderij wijst de vinger echter naar een roodborstje. Ook zijn er in het schilderij meer symbolen van menselijke zwakheden, ondeugden, maar ook deugden toegevoegd of waren er al aanwezig.

Op het origineel is het grote gewas op de voorgrond later over een groot mannelijk figuur geschilderd. Door moderne technieken werd dat in 1996 ontdekt. Het vermoeden bestaat dat hier de opdrachtgever, een mecenas of een proost van het Lieve Vrouwen Broederschap geportretteerd was. Het is niet bekend waarom het portret is overgeschilderd. Wel levert het een fraaie symboliek op, want net als in het echte leven is niet alles op het eerste gezicht waarneembaar. Veel zaken openbaren zich pas als men de moeite neemt om écht te kijken! Het originele paneel is verzaagd en was vermoedelijk ooit een klein onderdeel van een heel groot altaarstuk. De figuur in deze vrije interpretatie staat alleen op het schilderij en is toch onderdeel van de maatschappij waarin wij leven. Bewust wordt hier niet ingegaan op de verdere veranderingen of diens betekenis ervan. De mens blijft een raadsel……

Dakmar Scholten (1959) heeft vanaf haar kindheid getekend en geschilderd. Er was toen weinig ondersteuning van de kant van haar familie. Haar creativiteit en de ontwikkeling van haar vaardigheden werden zelfs ontmoedigd door toenmalige docenten. Haar liefde voor schilderen bleef lang onder de oppervlakte, maar leefde voort. Nu is ze in de gelukkige situatie dat ze na meer dan dertig jaar in de mode te hebben gewerkt, tijd heeft voor haar passie. Sinds een aantal jaren heeft ze lessen gevolgd bij diverse leraren waar ze diverse manieren van schilderen en technieken heeft geleerd. Bij Academie Renshof volgt ze nu twee jaar de lessen. Dakmar Scholten schildert ook abstract en wil uiteindelijk die twee stijlen, abstract en realistisch samen laten vloeien. www.dakmarscholten.com.

De keuze van het schilderij van de maand maak ik op grond van diverse criteria zoals: verrassend van onderwerp, technisch goed gedaan, persoonlijke ontwikkeling en/of inbreng van de leerling, of gewoon zomaar. Deze rubriek is overigens niet bedoeld als wedstrijd, maar om de diverse aspecten van Academie-Renshof extra te belichten.


SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2024

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2023

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2022

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2021

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2020

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2019

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2018

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2017

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2016

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2015

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2014

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2013

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2012

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2011