augustus 2015

Natascha Göbel, binnen rechts

Ontzettend trots zijn we op de tentoonstelling die deze zomer gehouden wordt in het Jheronimus Bosch Art Center in Den Bosch. Vanaf 5 juli tot 28 augustus worden daar werken geëxposeerd van leerlingen van Academie-Renshof. De schilderijen hebben uiteraard alle betrekking op het werk van Jeroen Bosch. Zo ook de rechter binnen vleugel van het drieluik van Natascha Göbel.

“Het Leven” is de naam van het drieluik dat Natascha Göbel heeft gemaakt. Ruim een jaar heeft ze geschilderd aan dit werk, in totaal vijf schilderijen. Het formaat is
100 x 100 cm (gesloten) 100 x 194 cm (geopend).

Voor het maken van dit grote werk heeft ze zich intensief verdiept in de drieluiken van Jeroen Bosch. Net als in zijn schilderwerken, vind je in haar drieluik de cyclus van het leven. Het ontstaan, de zonden en de ondergang van het leven zijn de grote thema’s.

Bosch’ drieluiken lees je van links naar rechts en ze stellen belangrijke maatschappelijke knelpunten ter discussie. Zo ook Natascha Göbel’s drieluik. Haar werk gaat in op de vraag: “Hoe overleeft de mensheid op duurzame en rechtvaardige wijze?” De ondertitel van dit werk luidt : ‘Geboren in liefde, opgroeiend in ongelijkheid en haat, gaat de mens ten onder aan het kwaad’.

Naar een explosie van kleur
Gesloten toont het drieluik in grisaille het ontstaan van leven en de liefdevolle wereld-moeders, die ons vanaf de eerste momenten omringen. Na openen ontvouwt zich een explosie van kleur, zoals dat gebruikelijk was bij drieluiken uit de 15e en 16e eeuw.
Het linkerpaneel toont het onderscheid tussen de rijke, welvarende wereld en de arme, vaak onzichtbare, ondergeschoven wereld.
Het middenpaneel laat de oorlog zien die wij voeren voor grondstoffen: schoon water, olie en diamanten, dit vaak onder het mom van godsdienstige conflicten. We zien hier de apenrots – de wereld van de man – en een vrouw: geblinddoekt en hersenloos.
De ondergang komt echter vanuit een andere hoek. Het laatste paneel toont de ware dreiging voor de mensheid: de uitbarsting van een supervulkaan, een supernova, inslagen van asteroïden, en superbacteriën. Dit paneel is nu schilderij van de maand.

Bosch in de eigentijdse context van Natascha Göbel
In drieluik Het Leven vind je kenmerkende elementen uit het werk van Jeroen Bosch. Weliswaar verwerkt in een eigentijdse context, passend bij de levensvraagstukken in het drieluik.
Natascha nodigt je uit om deze elementen te zoeken en ze terug te vinden in Bosch’ werk.

Over Natascha Göbel – kijken achter het masker
Natascha Göbel (44 jaar) is afkomstig uit Zwolle. Ze maakte in 2008 kennis met schildertechnieken uit de 17e eeuw via Gerd Renshof. Sinds die tijd maakt ze realistische schilderijen: portretten, stillevens en landschappen. Enkele jaren geleden volgde ze haar passie en verruilde haar carrière in de zakenwereld voor het beroep van kunstschilder.
Natascha wil mensen raken en ontroeren met haar werken. Er is nog veel te leren en te ontdekken; nog zoveel te vernieuwen. Ze maakt vrij werk en schilderijen in opdracht, veelal portretten.
Gezichtsuitdrukkingen vat ze in een intiem beeld door te kijken achter het masker dat wij zo vaak dragen. Haar gelaagde techniek is ook symbolisch. Het door de huid kijken van haar geportretteerden, en deze laag voor laag afpellen en weer opbouwen, kenmerkt Natascha Göbel.
De zachtheid in penseelvoering is immer aanwezig in haar schilderijen.
Haar werk is te bekijken op www.nataschagobel.nl

De keuze van het schilderij van de maand maak ik op grond van diverse criteria zoals: verrassend van onderwerp, technisch goed gedaan, persoonlijke ontwikkeling en/of inbreng van de leerling, of gewoon zomaar. Deze rubriek is overigens niet bedoeld als wedstrijd, maar om de diverse aspecten van Academie-Renshof extra te belichten.


SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2018

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2017

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2016

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2015

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2014

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2013

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2012

SCHILDERIJEN VAN DE MAAND 2011