Media

Expositie Venlo

Tot 16  februari 2015 zijn ruim 50 schilderijen van de leerlingen van Academie Renshof te zien in VieCuri,  het ziekenhuis van Venlo. Het getoonde werk is bijzonder divers, van groot, tot klein. Alle onderwerpen zoals dieren, portretten, stillevens, landschappen, fantasie worden getoond. Het laat zien hoe breed de onderwerpkeuze is die bij de academie gedoceerd wordt. Veel werken zijn gemaakt tijdens de lessen, maar ook zijn er werken te zien die de leerlingen thuis, zonder begeleiding geschilderd hebben. Daarnaast zijn er werken te zien van leerlingen, die gemaakt zijn voordat de betreffende leerling  bij Academie-Renshof op les zat. Deze schilderijen hebben dan de toevoeging “ nog geen cursist bij dit schilderij ” . Al met al een boeiende expositie. Graag wil ik alle leerlingen bedanken voor het enthousiast uitlenen van hun werken voor deze expositie.

Gerd Renshof

 

Jheronimus Bosch Art Center

Vanaf 5 juli tot 28 augustus 2015 heeft Academie-Renshof geëxposeerd in het Jheronimus Bosch Art Center. Het was geweldige expositie met erg veel positieve reacties. Duizenden bezoekers hebben de schilderijen kunnen zien. Voor een verslag van de opening kunt u klikken op de onderstaande links van het Brabants Dagblad en Bastion Oranje.

Het Art Center heeft een prachtig boekje van onze tentoonstelling gemaakt,
wat uiteraard geweldig is. Als dank heeft Paola Schmitz haar schilderij afgestaan aan
het Jheronimus Bosch Art Center, het werk blijft daar permanent in de collectie.

De expositie is in 2016 op reis gegaan: Hanzehofmuseum in Zutphen, het Raadhuis in Ravenstein, Galerie ’t Vossenveen in Albergen en het Dominicaenklooster in Zwolle. Voor de foto’s: klik op Jeroen Bosch Project – linksboven.

Palet magazine

1e prijs !!! Len Samson

In Palet nummer 371 van juni 2014 staat de uitslag van de studiecompetitie met als onderwerp STILLEVEN.

Leerling Len Samson, die al eerder een zesde prijs heeft behaald, heeft nu de eerste prijs met haar schilderij “Hand-schoentje” .
Als academie zijn we hier erg trots op. Het is een prachtig idee van haar, en geweldig uitgevoerd.
Gefeliciteerd.

Palet heeft een jaarlijkse wedstrijd studiecompetitie en onze leerling Len Samson heeft de zesde prijs gewonnen met het schilderij “maanlicht” .
Zeer verdiend vinden wij.
De uitslag staat in Palet  369: februari/maart 2014.

————————————————————————————————–

TWEEDE PRIJS !!!

De wedstrijd  ” schilder als Jeroen Bosch ” is voor Jan Britsia beloont met een tweede prijs voor zijn schilderij: Moeder Aarde en het visioen van Jeroen Bosch. De uitslag staat in het mei/juni 2016 nummer van Atelier. Zeer verdient.

Jan Britsia (Small)

P1100044

beoordeling door Atelier

——————————————————————————————-

Len Samsom     5e prijs !!!!

stillevencompetitie Palet juni 2016

001

Len Samsom, steenuiltjes op tractor, 60 x 40

 

 

 

Opening kantoor 64, Maarsen

Op vier maart 2013 is in Maarssen het nieuwe kantoor geopend van KANTOOR 64, een kantoor waar verschillende disciplines in zijn ondergebracht. Eén van onze leerlingen werd gevraagd of zij met foto’s en schilderijen de aankleding wilde verzorgen van het pand. De ruimte was echter te groot en daarop heeft ze ons gevraagd of er meer leerlingen mee wilden exposeren. Het was wel de bedoeling dat het mensen uit de regio Utrecht zouden zijn. Een aantal leerlingen uit De Meern heeft hieraan gevolg gegeven. Werken in en buiten de les gemaakt zijn er permanent te zien. Op het filmpje komen de landschappen van Nynke van der Laan en stillevens van Arie Hollart, beide leerling van Jaap Wijtenburg, prachtig in beeld. Voor bezoek kunt u een afspraak maken via www.bettyalink.com

Film Amsterdam (Historisch) Museum

Bij de opening van het
“Jaar van de Gouden Eeuw”
in het Amsterdam Museum
(voorheen Amsterdam Historisch museum)

Schilderen met Academie-Renshof
volgens de 17e eeuwse schildertechnieken
op 11-01-2013

Paletmagazine materiaalkennis

Vanaf oktober 2013 ( nummer 367 t/m nummer 373 ) worden in Palet een serie artikelen gepubliceerd betreffende materiaalkennis. De eerste vier artikelen zijn geschreven door Edwin IJpeij, chemicus van beroep, in samenwerking met Gerd Renshof. De ingewikkelde materie is toegankelijk gemaakt voor mensen die minder verstand van chemie hebben.
Het eerste artikel gaat over de drager. Daarna volgen artikelen over de grondverf, pigmenten, olie, harsen, acrylverf, gereedschap. De nummers zijn te bestellen bij Palet via de volgende link:
http://www.paletmagazine.nl/contactformulier.html

EXPOSITIE NIJMEGEN

Een bijzondere gebeurtenis van 1 mei t/m 26 juni 2013 in de centrale bibliotheek Mariënburgin Nijmegen.
De eerste expositie van de leerlingen van Academie-Renshof.
Ruim veertig leerlingen hadden hun werk ter beschikking gesteld voor deze expositie. Stillevens, portretten, dieren, landschappen en bloemen. Ieder jaar staat in het teken van een thema, dit om de creativiteit van de leerlingen te stimuleren. Dit jaar was het thema ” De Omgekeerde Wereld ” .
Naar aanleiding van dit thema zijn verrassende schilderijen ontstaan.

een kleine impressie van de veertig werken
Artikel uit de Gelderlander

Nieuwsuitzending 29 april door nijmegen1 o.a. interview met Gerd Grenshof

In de prijzen

Het magazine Atelier heeft voor haar jaarlijkse wedstrijd van 2012 het thema dieren, in acrylverf gekozen. Drie leerlingen van Academie-Renshof hebben (zonder dat we hiervan wisten) meegedaan en zijn in de prijzen gevallen. Len Samson en Gonny Wagner kregen beide een aanmoedigingsprijs, Nynke van der Laan kreeg een derde prijs. Haar werk werd uitgekozen door de redactie als boegbeeld voor de publiciteit. Dit resulteerde in het gebruik van haar schilderij op de website, als vlag voor het museum Coda en als cover voor de maand november in 2012.

Alle drie de werken zijn te zien op de tentoonstelling Dieren in Coda (Apeldoorn) tot 6 januari 2013.

Nynke van der Laan Kind van de rekening 40 x 30
Nynke van der Laan Kind van de rekening 40 x 30
Gonny Wagner, moeder en kind 20 x 40
Gonny Wagner, moeder en kind 20 x 40
Len Samsom, steenuil, 30 x 20
Len Samsom, steenuil, 30 x 20

Palet magazine artikelen

In de jaren 2010 en 2011 hebben Cas Waterman, Jaap Wijtenburg en Gerd Renshof een aantal artikelen geschreven voor het magazine Palet. In deze artikelen lieten we zien hoe de oude meesters hun onderwerpen opbouwden. Hieronder volgt een lijst met de nummers. Ze zijn te bestellen bij Palet via de volgende link:

paletmagazine

Da Vinci penselen

In het voorjaar 2011 werd Academie-Renshof benaderd door Da Vinci penselen. De vraag was of het mogelijk zou zijn een artikel te maken voor het magazine INSPRIRATION.
Dit magazine wordt uitgegeven door 4 Art , een samenwerkingsverband van een veertigtal kunstenaars benodigdhedenzaken, waar ’t Oude Badhuis in Amsterdam bij aangesloten is.

Dit verzoek had een artikel tot gevolg waarin ” Het meisje met de parel” van Vermeer de hoofdrol kreeg. Aan de hand van verschillende stadia wordt het gebruik van penselen getoond. Het hoofdkantoor van Da Vinci in Neurenberg was over dit artikel erg te spreken, en verzochten Academie-Renshof om van deze foto’s gebruik te mogen maken voor hun catalogus voor 2012. Hieronder ziet u het resultaat. De foto’s zijn gebruikt in het deel voor olie- en acryl penselen. De catalogus wordt verspreid over meer dan 700 dealers in Europa, een geweldig compliment.

Hieronder volgt het artikel uit het magazine INSPRIRATION

Penselen

Het belangrijkste gereedschap van een schilder

Het maken van een schilderij vraagt om goede materialen en het penseel is het belangrijkste gereedschap dat de schilder nodig heeft. Oude meesters zoals Johannes Vermeer maakten zelf hun penselen, bonden staartharen van een marter aan een lang stokje en schilderden daarmee.
Hun penselen waren daardoor altijd rond of ovaal van vorm. In 1730 werd de metalen bus uitgevonden en ontstonden de eerste fabriekjes. Door de metalen bus werd het ook mogelijk om andere vormen van penselen te maken. Tegenwoordig koopt iedereen zijn penselen. Voor het maken van een goed schilderij moet bijvoorbeeld een Kolinsky-penseel aan een aantal eisen voldoen:

  • De haren moeten veerkrachtig zijn en direct in hun vorm terugspringen als ze van het doek worden gehaald.
  • De haren moeten een perfecte punt vormen.
  • De naadloze bus moet messing vernikkeld zijn.
  • De beukenhouten steel moet een grondlaag en minstens twee laklagen hebben om te voorkomen dat oplosmiddelen het hout aantasten.

Kolinsky
Ik gebruik al jaren bij voorkeur Da Vinci-penselen, omdat deze penselenfabrikant al drie generaties een zeer constante kwaliteit levert waar ik veel vertrouwen in heb en dat bovendien tegen een acceptabele prijs. Voor mij als fijnschilder zijn Kolinsky-penselen onontbeerlijk. Deze voldoen aan alle hierboven vermelde voorwaarden. Andere haarsoorten die worden gebruikt zijn varkens-, runder-, eekhoorn-, iltis- en marterhaar en filament. Varkenshaar is geschikt voor een vlotte manier van schilderen, de andere haarsoorten voor het fijnere werk. Filament kan zowel voor acryl als olieverf worden gebruikt. Tegenwoordig zijn er veel verschillende vormen, maar de belangrijkste zijn plat, kattentong, rond en waaier.

Tips

Een paar tips waardoor u langer plezier heeft van een Da Vinci-penseel:

  • Schilder nooit met de zijkant van het penseel, alleen met de top.
  • Schilder altijd met de vorm mee, ga niet duwen met een penseel.
  • Het penseel mag nooit meer dan voor de helft met verf geladen zijn.
  • Maak het penseel schoon met terpentine of reukloze oplosmiddelen, was na met zachte, vette zeep.

De speciale kernzeep van Da Vinci is hiervoor bij uitstek geschikt. Laat het penseel met de kop naar beneden drogen; handig hiervoor zijn de penseelwassers met spiraal.

Voor meer informatie
www.davinci-defet.com of www.wanrooy.nl

Voor alle duidelijkheid: Academie-Renshof verkoopt geen schildersmaterialen

Terugblik Lezersaanbieding

De GELDERLANDER 2011
“De engel van Rembrandt”

Terugblik Lezersaanbieding De GELDERLANDER 2011 "De engel van Rembrandt"
Terugblik Lezersaanbieding
De GELDERLANDER 2011
“De engel van Rembrandt”

In januari 2011 stond de workshop “De engel van Rembrandt”in de Gelderlander. Net als het jaar ervoor was de respons weer enorm groot. De workshops werden ook nu aangeboden in Nijmegen, Arnhem, Doetinchem en Tiel en zijn net als in 2010 bijzonder succesvol verlopen.
Aan het einde van de workshop werd de deelnemers gevraagd een enquête in te vullen. 82 % procent heeft dat gedaan en op de vraag “kunt u een cijfer geven voor het totaal” bedroeg het gemiddelde eindcijfer 8,56.
Weliswaar 1,44 punt lager dan de workshops in 2010, maar nog steeds een geweldig resultaat. Mede dankzij mijn medewerkers Jaap, Maria, Natascha en Marcel. Zij hebben zich geweldig ingezet.

Oud-Hollandse Verven en Da Vinci ben ik dankbaar voor hun belangloze bijdrage.
Goed materiaal is voor de 17e eeuwse schildertechnieken een voorwaarde.
Ook de Gelderlander wil ik bedanken, zonder deze krant was deze serie workshops niet mogelijk geweest.

Voor Academie-Renshof betekent deze aanbieding een grotere naamsbekendheid, maar ook stabilisering van de goede naam die in de afgelopen 1,5 jaar is opgebouwd.

Op het enquêteformulier konden de deelnemers hun opmerkingen kwijt, ook de kritische. Dit jaar werd daar vrijwel geen gebruik van gemaakt. Het antwoord op de vraag “Wat zou er beter kunnen”was meestal: niets. Eén keer functioneerde de verwarming niet goed, en vonden de deelnemers het te koud in de eerste uren. Ook was er deelnemer erg teleurgesteld dat er niet met goudverf geschilderd werd. Gelukkig heb ik kunnen uitleggen dat in een schilderij de suggestie van goud gecreëerd wordt. Goudverf wordt een vieze bruine vlek in een schilderij. Het bijzondere van de workshop was juist de suggestie van goud. Van dichtbij leek het vaak te ruw om mooi te zijn, maar op een kleine afstand zag je het sterke goudeffect. Dat bleek voor iedereen een verrassing. Maar dat is ook de kracht van de schildertechniek van Rembrandt.

Bij het “Meisje met de Parel” was de tijd wat kort, bij deze workshop kon het tempo iets rustiger, er was daarom ook meer tijd om iets over de achtergronden van de techniek te vertellen. Veel deelnemers vonden al met al de workshop pittig, maar leerzaam.
Gerd Renshof 20 maart 2011.

IMPRESSIE WORKSHOP

impressie van de workshop (1)

impressie van de workshop (2)

Terugblik Lezersaanbieding – De GELDERLANDER 2010 “Het meisje met de parel”
Eindresultaat: ‘Meisje met de parel’ (naar het origineel van Johannes Vermeer).

Januari 2010 heb ik een lezersaanbieding geplaatst in de Gelderlander. Hierin werd de workshop “Het meisje met de parel” van Johannes Vermeer aangeboden in Nijmegen, Arnhem, Doetinchem en Tiel.
De workshops zijn bijna afgelopen en bijzonder succesvol verlopen.
Het aantal deelnemers was ver boven verwachting, en ook de reacties waren erg goed.
Aan het einde van de workshop werd de deelnemers gevraagd een enquête in te vullen.
Het gemiddelde eindcijfer over alle vier de locaties is een 8,7 geworden.

Uiteraard ben ik hier ontzettend blij mee. Maar ik had dit niet kunnen bereiken zonder mijn medewerkers Jaap, Gerrit, Natascha, Maria en Marcel. Zij hebben zich geweldige ingezet.
Oud-Hollandse Verven en Da Vinci ben ik dankbaar voor hun belangloze bijdrage.
Goed materiaal is voor de 17e eeuwse schildertechnieken een voorwaarde.
Ook de Gelderlander wil ik bedanken, zonder deze krant was deze serie workshops niet mogelijk geweest.

Voor Academie-Renshof betekent het een goede sprong voorwaarts wat betreft naamsbekendheid.

In Nijmegen is er zelfs een nieuwe groep gestart op de dinsdagavond.

Op het enquêteformulier konden de deelnemers ook hun opmerkingen kwijt, ook de kritische. Wat veel genoemd werd was de tijd. Van 10.00 tot 16.00 uur bleek iets te kort. Het kwam voor dat deelnemers pas om 17.00 uur klaar waren met het schilderij. Ook vonden veel deelnemers de workshop pittig, maar wel erg leerzaam.
Het lijkt me leuk u deelgenoot te maken van de reacties, hieronder laat ik er een aantal volgen.

Gerd Renshof 21 maart 2010

uit de mails, van allemaal verschillende deelnemers

  • Ik heb met heel veel plezier deelgenomen aan de workshop.
    Als er weer een is dan hoor ik dat graag.
  • Ik heb me zeer vermaakt zaterdag en veel geleerd
  • Ik vind je manier van lesgeven erg prettig.
  • Ze heeft ook veel informatie gegeven betreffende kleuren, opbouw, penselen, en hoe je de techniek kon gebruiken, wist ook goed aan te geven qua tijdsplanning.
    Zij kwam ontzettend enthousiast en professioneel en warm over.
  • Ik vond het leerzaam om de workshop “meisje met de parel” te hebben gedaan.
  • Het is je grote gave van schilderen en uitleggen ….waardoor het zo’n fijne zaterdag is geweest. Nu ben ik wel ontevreden geworden over mijn eigen prestaties qua schilderen. Ik heb geproefd van een delicatesse. Ik vind het persoonlijk van een ongelooflijke hoge kwaliteit.
  • Afgelopen zaterdag was GEWELDIG!!
  • Ik heb een geweldige dag gehad samen met mijn schoonzus, ondanks het feit dat ik die nacht gewerkt heb en dus niet geslapen had.
  • Didactisch was het super.
  • Een fijne dag gisteren!
  • Ik vind haar een zeer professionele vrouw, die de gave heeft om schildertechnieken over te brengen, zonder hoogdravende woorden of gedrag, geweldig!!!!.
  • Met veel plezier heb ik afgelopen zaterdag in Arnhem de workshop gevolgd van het meisje met de parel van Vermeer.
  • Ik heb laatst de zaterdag, meisje met de parel meegemaakt. Het lijkt me erg leuk om nog iets meer met deze techniek bezig te zijn.
  • Ik heb bij u op 30 jan. een workshop “ Het meisje met de parel “ gehad, naar aanleiding daarvan wil ik me graag aanmelden voor een vervolgcursus

uit de enquête, van  verschillende deelnemers 

  •  iets meer tijd
  • niets
  •  ’t was prima
  •  Gerd mag iets minder perfect zijn, maar erg blij met de aandacht
  •  tempo vrij hoog, maar het is te doen
  • tijdsplanning krap
  •  voor mij was het goed
  •  het was leuk en veel geleerd. Ben benieuwd wat er blijft hangen bij me.
  • tijdsindeling
  • ik vond het een fijne, duidelijke en leerzame workshop
  • ik heb veel meer geleerd dan ik gedacht had, in één les
  • tempo lager
  • alles goed in orde
  • voor mij was de dag perfect verzorgd
  • de dag zou langer mogen duren
  • ik heb wel eens eerder een workshops gevolgd, maar hier heb ik echts iets geleerd
  • het is écht schilderen, geen inkleuren
  • het is veel voor één dag
  • gewoon tevreden en leuk

 

IMPRESSIE WORKSHOP